۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۱
کد خبر: ۵۹۰۱۸۳
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

برخی ناجوانمردانه به حوزه هجمه می‌کنند|نباید حوزه‌‌های علمیه را تضعیف کرد

برخی ناجوانمردانه به حوزه هجمه می‌کنند|نباید حوزه‌‌های علمیه را تضعیف کرد
آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که نباید حوزه‌‌های علمیه را تضعیف کرد، گفت: تخریب حوزه‌های علمیه همان تخریب نظام اسلامی است، از این رو باید مانع تخریب آن شد.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) در مراسم رونمایی از 75 عنوان کتاب مرکز فقهی و مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) و تجلیل از ممتازان علمی و پژوهشگران این مرکز، با اشاره به زندگانی امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: یکی از نکات بارز زندگانی حضرت این است که تکلیف شیعه را در زمان غیبت کاملا تبیین و مشخص کرده‌اند، البته نسبت به رجوع به علما و وظایف علما در زمان غیبت از سایر ائمه طاهرین(ع) روایات فراوانی وجود دارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌ که ائمه معصومین(ع) مخصوصا امام حسن عسکری(ع) که از غیبت آخرین امام آگاه بودند، نسبت به رجوع مردم به علما تعابیر بسیار شدیدی دارند، گفت: علمای شیعه با خصوصیات موجود در روایت امام حسن عسکری(ع) محور برای فهم و بیان دین هستند.

وی با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) بیان کرد: طبق روایت حضرت اگر در زمان حجت، علمایی دعوت کننده به سوی دین خدا نباشند، همه مردم به سمت ارتداد می‌روند.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: این روایت به معنای انحصار حفاظت از دین توسط گروه علما و حوزه است، راه همین است که انسان بتواند بر قرآن و سنت احاطه و تسلط پیدا کند، چراکه راه دیگری وجود ندارد که متضمن چنین منابع و برنامه‌هایی باشد.

وی تأکید کرد: ائمه معصومین(ع) ما تماما و به خصوص امام عسکری(ع) فراوان نسبت به این‌که علما و حوزه‌های علمیه در زمان غیبت، حافظان دین هستند و مردم باید به آنها مراجعه کنند، تأکید کرده‌اند و بعد از گذشت بیش از هزار سال از زمان غیبت این امر محقق شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با بیان این‌که هر زمان فقهای یک زمان دین را حفظ کرده و به نسل بعد از خود منتقل کرده‌اند، آثار دین در جامعه نمودار شده است، گفت: اگر بخواهیم با نگاهی منصفانه درباره حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی ایران صحبت کنیم، واقعیت این است که حوزه بحث‌های بسیار عمیقی را به بشریت ارائه داده است.

وی با اشاره به ترغیب پیروان دیگر ادیان به دین اسلام در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مطرح کرد: در این مرکز فقهی افرادی که مسلمان نبوده‌اند را به صورت فردی و گروهی نسبت به معارف الهی ترغیب شده‌اند.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: امروز حوزه علمیه قم، مطالب و تحقیقات زیادی برای ارائه وجود دارد و به هیچ وجه دستان ما خالی نبوده و در مسائلی همچون پزشکی، حقوق، فقه مضاف و در باب مقابله با تفکر وهابیت و سلفی‌گری عمیق‌ترین مسائل از همین مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شده است.

وی هشدار داد: برخی چشم خود را بسته و ناجوانمردانه به حوزه هجمه می‌کنند، آیا این امر منصفانه و خدمت به اسلام و انقلاب و تعقل است که با چشمان بسته بگوییم حوزه علمیه در این 40 سال کاری نکرده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که برای نقد حوزه ابتدا وارد حوزه‌های علمیه شده و بعد بگویید که حوزه کاری نکرده است، گفت: علما در هر زمانی به وظایف دینی و علمی خود عمل کرده‌اند، اما هرکس توانایی و ظرفیت مشخصی دارد و به اندازه توانایی خود عمل کرده است.

وی تأکید کرد: اگر عنایت خداوند و ائمه نبود، پیمودن این مسیر میسر نبود، بنابراین ما باید راجع به حوزه‌ها منصفانه قضاوت کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی مشکل حوزه را عدم طرح دستاوردهای علمی و دینی آن در جهان اسلام دانست و بیان کرد: ما به طریق درستی نتوانسته‌ایم دستاوردهای خود را نشان دهیم، به طوری که حتی حوزه علمیه نجف از وضعیت حوزه علمیه قم با خبر نیست.

وی ادامه داد: البته نمی‌خواهیم ادعا کنیم که آنچه باید بشود، شده است، اما کارهای زیادی در حوزه صورت گرفته است، ما محققان و نخبگان زیادی داریم که در حال تحقیق و تألیف آثار مختلف هستند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این‌که نباید حوزه‌‌های علمیه را تضعیف کرد، اظهار داشت: تخریب حوزه‌های علمیه تخریب نظام اسلامی است، جای تعجب است که چرا برخی تضعیف‌ها از  تریبون‌های عمومی صورت می‌گیرد، اگر اشکالی هم وجود دارد باید با محققان، مراجع و علمای ما از نزدیک مطرح کنند.

گزیده ای از خبر را میتوانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید.

تعداد بازدید : 16

/876/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات